Markkinointi opintosuuntana – Minusta tulee isona markkinointipäällikkö
Moi! Olen Maisa Ajanko, 21-vuotias toisen vuoden pörssiläinen ja kotoisin Espoosta. Toimin tänä vuonna Pörssissä markkinoinnin oppiainevastaavana. Pohdin viime keväänä pitkään markkinoinnin ja viestinnän johtamisen välillä, mutta päädyin kuitenkin valitsemaan markkinoinnin opintosuunnakseni. Olen ollut valintaani todella tyytyväinen. Markkinoinnin lisäksi luen henkilöstöjohtamista ja käyn joitain viestinnän johtamisen kursseja.
Mielestäni markkinoinnin opiskelussa yhdistyy hyvin analyyttinen ja luovempi puoli. Kursseilta on saanut myös paljon ihan konkreettisia eväitä tulevaisuuden työelämää varten. Lempikurssejani ovat olleet markkinoinnin johtaminen sekä tuotteistaminen ja myynti juuri niiden konkreettisuuden takia. Markkinoinnin kursseja on paljon, ja niistä pystyy muodostamaan itsensä näköisen kokonaisuuden, esimerkiksi itse ajattelin maisterin opinnoissa keskittyä erityisesti digitaalisen markkinoinnin kursseihin.
Kurssien työskentelytavat eroavat jonkun verran toisistaan. Suurimalla osalla kursseista tehdään jokin ryhmätyö, ja osalla kursseista ei ole perinteisiä tenttejä, vaan keskitytään enemmän kurssin aikana suoritettaviin tehtäviin. Läsnäolopakkoa ei kursseilla juurikaan ole.
Olen suunnitellut palaavani opintojen jälkeen takaisin kotiseudulleni, joten tulevaisuudessa toivoisin työllistyväni yksityiselle sektorille pääkaupunkiseudulla. Olen ollut pitkään kiinnostunut muodista ja pukeutumisesta, ja unelmieni työpaikassa voisin työskennellä esimerkiksi jonkun suomalaisen vaatebrändin markkinoinnin ja viestinnän parissa. Tähän mennessä työkokemusta olen kerryttänyt lähinnä vähittäiskaupan ja pankkimaailman osalta, joten en ole vielä päässyt hyödyntämään oppimiani asioita käytännössä.
Tällä hetkellä opintosuunnan valintaa miettiville haluaisin sanoa, että ei todellakaan kannata ottaa liikaa stressiä asiasta. Suosittelisin luottamaan omaan intuitioon ja menemään sen mukaan, mikä aidosti kiinnostaa. Ei kannata miettiä liikaa tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksia tai kuinka paljon palkkaa erilaisista positioista saa. Sivuaineilla pystyy myös vaikuttamaan paljon omaan opintokokonaisuuteensa. Ja jos jostain syystä valinta alkaisikin kaduttamaan hirveästi, on opintosuunnan vaihtaminen aina mahdollista. Paljon tsemppiä kaikille kevään viimeisten opintojen ja opintosuunnan valinnan kanssa!
Käy katsomassa markkinoinnin opintosuunnan videotervehdys Moodle-kurssista, johon pääset painamalla tätä tekstiä.
Kurssiavain: fuksi2019
Teksti: Maisa Ajanko, markkinoinnin oppiainevastaava