Pörssiduuneja – Markkinointipäällikkönä lääkäriasemalla
Viikon ajan sain kunnian spämmätä Pörssin Snapchatiin omaa työviikkoani. Se oli hauskaa ja samalla viimeistään huomasi itse sen, kuinka monipuolinen oma työnkuva tällä hetkellä on. Monen näköistä hommaahan tuota on tullut opiskeluaikana tehtyä aina uimavalvonnasta raadolliseen B2B-myyntiin. Tällä hetkellä toimin huhtikuussa 2016 perustetulla yksityisellä lääkäriasemalla markkinointipäällikkönä. PerusTerveys Oy toimii hyvinkin konservatiivisella alalla, jossa haluamme tarjota edullisen vaihtoehdon yksityiselle lääkärikäynnille. Tsekkaa Kauppalehden artikkeli meistä!
Vuosi sitten tavoitteenani oli päästä markkinoinnin hommiin isohkoon pörssiyhtiöön, jossa olisi päässyt oppimaan kokeneilta markkinointialan ammattilaisilta. Noh…en päässyt. Töitä kuitenkin Helsingistä löytyi ja kesä meni Suomen Hesoissa. Samalla tarjoutui muutaman sattuman kautta mahdollisuus tehdä digimarkkinoinnin hommia hiljattain perustetulle yritykselle. Muutaman laskutoimituksen ja pähkäilyn jälkeen totesin voivani hoitaa ne päätyöni ohella iltaisin ja viikonloppuisin. Siitä hetkestä on nyt vuosi ja vettä on Jäälinojassa virrannut sen verran, että vastuut on kasvanut ja pelkkä digikamppiksien pyörittely on vaihtunut koko markkinointipaletin johtamiseen. Samalla on päässyt tutustumaan yrityksen liiketoiminnan kasvattamiseen ja johtamiseen aitiopaikalta.
Katsaus viikkoon 23
Maanantai
Maanantai on yleensä se tulipalopäivä, jolloin viikonlopusta rentoutunut keho heitetään altaan syvään päätyyn. Tämän viikon maanantai tarjosi kuitenkin lempeämmän vastaanoton. Olin edellisenä iltana matkustanut Jyväskylästä Ouluun PerusTerveys HQ:lle, jossa aamu laitettiin käyntiin elokuussa Vantaalle avattavan uuden toimipisteen lanseeraussuunnitelman aloituspalaverilla. Kolmen lanseerauksen jälkeen taskussa oli jo kokemuksia hyväksi havaituista käytänteistä. Vaikka uuden toimipisteen avaus sisältääkin paljon liikkuvia osia niin hommaa pyritään vakioimaan ja hoitamaan aina saman prosessikaavan mukaan, jossa osa-alueita ovat mm. ICT, markkinointi, rekrytointi ja lupa-asiat. Oma toimenkuvani tässä vaiheessa on pääosin omien vastuualueideni (ICT, markkinointi) prosessien johtamista ja kehittämistä.
Tiistai
Tällä viikolla tiistai muodostui lähtökohtaisesti muutamasta perehdytyksestä ja johtoryhmän kokouksesta. Päivä oli kuitenkin ”yllättäen” täynnä uusiin nettisivuihin ja keskiviikon strategiapäivään liittyviä valmistelevia tehtäviä. Johtoryhmän kokouksessa käydään viikoittain läpi prosessien etenemistä mm. rekrytointien ja uusien toimipisteiden lanseerauksienkin suhteen. Oma roolini on tuoda kokouksiin markkinoinnin ja IT-puolen kokonaiskatsaus. Pyrin itse aina valottamaan markkinoinnin sen hetkisen kokonaistilanteen eli toimet mitä on tehty viimeisen viikon aikana, mitä on saavutettu ja ehdotuksen siitä mitä tullaan tekemään. Pienessä firmassa hyvä puoli on se, että päätöksentekoprosessit ovat nopeita ja eri vastuualueet toimivat tiiviissä yhteistyössä päivittäin.
Keskiviikko
Työviikon puoliväli! Omalla kohdalle viikon odotetuin päivä, sillä pidimme yrityksen strategiapäivän yhdessä hallituksen ja johtoryhmän kanssa. Agenda oli hyvin tiivistä suunnittelua ja perehtymistä yrityksen olemassaolon syihin ja niihin tekijöihin, jotka mm. erottavat meidät kilpailijoista. Strategiapäivä oli kokonaisvaltainen läpileikkaus yrityksen nykytilaan ja siihen mitä haluamme viiden vuoden päästä olla ja mitkä toimet sen eteen on tehtävä. Parasta antia oli toki huomata se, kuinka pihalla sitä on joistakin asioista. Samalla lohduttavaa oli myös hoksata se, että pystyy keskustelemaan liike-elämää nähneiden huippuammattilaisten kanssa omasta vastuualueesta siten, että on itsekin kartalla.
Torstai
Päivä lähti käyntiin palaverilla, jossa agendana oli yhteistyökuvio toisen terveyspalveluita tuottavan yrityksen kanssa. Tällaiset yhteistyöt mahdollistavat erottumisen kilpailijoista sekä erilaisten synergiaetujen muodostumisen kahden eri toimijan välille. Tavoitteena meillä on siis tuotteistaa palvelukokonaisuus sellaiseksi, että molemmat voivat hyödyntää omia vahvuuksiaan sekä tarjota kokonaisuuteen siivun omasta ydinosaamisestaan. Tällöin omat resurssit eivät kulu siihen, että itse prosessi itsessään vaatisi suuria ponnisteluja. Oma roolini tässä kuviossa on varmistaa asiakkaan näkökulma ja pitää huoli siitä, että palvelu on sitä mitä luvataan ja aidosti asiakkaalle arvoa tuottavaa.
Perjantai
Tämän viikon viimeinen työpäivä olikin sitten tyypillinen etäpäivä. Teen tällä hetkellä pääosan töistäni etänä Jyväskylästä käsin. Etätyö onnistuu tällä hetkellä hyvin, sillä toimenkuvani sisältää hyvin paljon itsenäistä prosessien kehittämistä ja johtamista markkinoinnin osalta. Viikoittain saa toki istua Skypen äärellä useamman kerran. Tällainen järjestely vaatii paljon itseohjautuvuutta, mutta suurin tekijä on se, että pitää pystyä sietämään aika paljon epävarmuutta ja tätä ominaisuutta onkin saanut sitten treenata suhteellisen paljon.
Yllättävin huomio tässä hommassa on ollut se, että markkinoinnin perusasioiden huomioiminen on uuden ja kasvavan firman strategiassa se ykkösjuttu. Eli klassinen 4P on hyvinkin relevantti asia, joka ohjaa useaa prosessia. Sen on jo monesti huomannut, että taikoja ei tarvitse tehdä vaan pyrkiä siihen, että tekeminen on johdonmukaista ja tavoitteellista. Toinen asia minkä on huomannut hyvinkin kriittisenä tekijänä on perehdytysprosessi. Esimerkiksi se ajatus, että jokainen firman työntekijä on meillä ”myyjä” tulee pystyä jalkauttamaan kaikille tasoille aina hallinnosta asiakasrajapintaan työskenteleville. Henkilöstö on kuitenkin se joka tekee meillä 100 prosenttia tuloksesta. Itse olen ollut luomassa perehdytysprosessia markkinoinnin ja IT:n osalta.
Jos jollekin heräsi kysymyksiä työstäni tai haluaa kysyä jotain vinkkejä niin toivon, että kynnys on matala kaikenlaisille yhteydenotoille. Mielelläni myös sparrailen markkinoinnista. Käykäähän tutustumassa firmaan osoitteessa www.perusterveys.fi. Vinkit ja valitukset markkinoinnista voi osoittaa suoraan minulle 🙂
-Rami Petäsnoro