Hallituksen takeover: Päätoimittaja

Kirjoittaja, bloggaaja, somettaja, valokuvaaja, graafikko, tiiminvetäjä… Vaikka päätoimittaja tittelinä viittaa vain lehden toimittamiseen, pestin sisältö todellisuudessa on kaikkea edellä mainittua. Pörssin päätoimittajan vastuulla ovat siis Pörssikurssi-lehti, Pörssin blogi, kuvasisältöä vaativat somekanavat sekä markkinointitiimin vetäminen. Ensi vuonna päätoimittaja saa ensimmäistä kertaa keskittyä ainoastaan näihin, sillä sähköpostitiedotus ja monien somekanavien päivitys on siirretty erillisen viestintävastaavan tehtäviksi.

Pörssikurssi

Päätoimittajan suurimpana työmaana on viisi kertaa vuodessa ilmestyvä ainejärjestölehti Pörssikurssi. Lehti on yksi Pörssin tärkeimmistä ja pitkäaikaisimmista viestintäkanavista, ja sitä lukevat pörssiläisten lisäksi muiden ainejärjestöjen, yhteistyöyritysten, JSBE:n henkilökunnan sekä alumnien edustajat. Lehden kirjoittajina toimivat markkinointitiimiläiset, joten aivan yksin ei päätoimittajan tarvitse tarinoida kasaan 40–50-sivuisia opuksia. Pörssikurssin sivuilta löytyy niin tapahtumatarinoita, asiatekstejä kuin huumorijuttujakin, ja näiden kehittelyssä on vain taivas (ja päätoimittajan linjaukset) rajana.

Jokaisen Pörssikurssin tekeminen starttaa aikataulutuksella. Kalenteriin lyödään markkinointitiimin kokouksen ajankohta, aineistopäivä, taiton ja painon aikataulut sekä lehden suunniteltu ilmestymisajankohta. Koko prosessi ensimmäisestä kokouksesta lehden julkaisuun kestää seitsemisen viikkoa. Pörssikurssin sisällön suunnittelu käynnistyy markkinointitiimin kokouksessa, jossa ideoidaan tulevaa lehteä ja sovitaan kirjoittajat kullekin jutulle. Usein päätoimittaja itse kirjoittaa kahdesta neljään juttua sekä oman vakiopalstansa. Kun valmiit tekstit kilahtavat sähköpostiin, alkaa aineistojen läpikäynti ja lehden kokoaminen. Tässä vaiheessa agendaan kuuluu siis oikolukua, aineistojen organisointia, kuvamateriaalin etsimistä sekä taittosuunnitelman ja ohjeiden laatimista taittajalle. Kun taittaja puolestaan on saanut työnsä valmiiksi, päätoimittaja käy taiton läpi ja ohjeistaa taittajaa tarvittavista muutoksista. Valmis versio lähetetään painoon postituslistan kera. Pian tämän jälkeen projekti on purkissa ja lehden julkistuksesta voi somettaa ylpeänä!

Pörssikurssin luominen on ollut vuoden mittaan joka kerta hauska ja opettavainen projekti. Homma on samaan aikaan sekä tarkkaa koordinointia ja suurten kokonaisuuksien hallintaa että luovuuden käyttöä ja ideointia. Kirjoitus-, valokuvaus- ja kuvankäsittelytaitoja pääsee käyttämään runsaasti ja vuoden aikana niissä tapahtuukin reipasta kehitystä. Jatkuva yhteistyö markkinointitiimiläisten, taittajan ja painon yhteyshenkilön kanssa on koko projektin avainasemassa, ja yhdessä tekeminen on ollut todella huikeaa. Kaikista parasta on kuitenkin ollut se fiilis, jonka saa oman työn näkemisestä valmiissa lehdessä. Sitä ei voi sanoin kuvailla.

Blogi

Pörssin Ehkä opiskelin, ehkä en -blogi (kyllä, juuri tämä, jota olet nyt lukemassa) kuuluu päätoimittajan vastuulle. Blogia käytetään monenlaisten juttusarjojen sekä Pörssikurssiin nähden vapaamuotoisempien tai lehden aikatauluun sopimattomien tekstien kirjoittamiseen. Blogin teemat pyörivät muun muassa opiskelijan arjen, vaihto-opiskelun ja työelämän ympärillä, ja saattaapa joskus mukaan eksyä vieraskynätekstejäkin.

Blogin sisältöä ideoidaan markkinointitiimin kokouksissa ja monesti tiimiläiset toimivat myös tekstien kirjoittajina. Toisinaan kirjoittajien etsiminen kuitenkin jää päätoimittajan vastuulle. Lisäksi päätoimittaja aikatauluttaa blogitekstien julkaisut ja vastaa niiden käytännön toteutuksesta. Blogin osalta päätoimittajan tehtävät painottuvat siis ideointiin, koordinointiin, yhteistyöhön kirjoittajien kanssa sekä teknisempään puoleen. WordPress on tullut vuoden aikana erittäin tutuksi!

Some

Toisella kädellä snäpätään, toisella räpsitään ruutuja järkkärillä. Tällainen kuvaustyyli on arkipäivää, sillä somen osalta päätoimittajan hallussa ovat kuvasisältöä vaativat kanavat. Päätoimittaja vastaa siis Instagramin päivittämisestä, Snapchatin sisällöstä sekä Facebook-sivun kuvapäivityksistä.

Pörssin Instagramissa on pyritty mahdollisimman laadukkaaseen kuvamateriaaliin ja siksi noin 90 prosenttia kuvista otetaan järkkärillä. Osan kuvamateriaalista tuottaa Pörssin valokuvaaja, mutta kameran on hyvä pysyä kädessä myös päätoimittajalla itsellään. Snäppiä päivittäessä järkkärin saa kuitenkin jättää nurkkaan ja sisällön heittää huomattavasti vapaamuotoisemmaksi. Ideointiapuna toimii tässäkin markkinointitiimi, josta halukkaat myös pääsevät ajoittain kameran toiselle puolelle.

Kuvasisällön tuottaminen, napakoiden kuvatekstien keksiminen ja snäppikamera kädessä pyöriminen ovat kuuluneet päätoimittajavuoden suosikkihommiini. Näitä tehdessä luovuuden voi päästää valloilleen ja tuotetun sisällön tulokset näkee konkreettisesti esimerkiksi tykkäysmäärissä. Ja kuten Pörssikurssin tekeminenkin, somen päivittäminen on kehittänyt valokuvaus- ja kuvankäsittelytaitoja mielettömästi.

Markkinointitiimi

Jo useampaan kertaan tässä postauksessa mainittu markkinointitiimi on kaikille pörssiläisille avoin tiimi, joka vastaa Pörssin eri viestintäkanavien sisällön ideoinnista ja tuotannosta. Tiimissä kirjoitetaan Pörssikurssia, ideoidaan blogia ja sosiaalista mediaa sekä suunnitellaan ja toteutetaan erilaisia kampanjoita ja markkinointiprojekteja. Päätoimittaja toimii tiimin vetäjänä, mikä käytännössä tarkoittaa tiimin Facebook-ryhmän ylläpitoa, kokousten järjestämistä sekä yhteydenpitoa tiimin jäsenten kanssa. Tänä vuonna tiimille on myös alettu järjestää erilaisia koulutuksia, jotta tiimin jäsenten markkinointiosaaminen kehittyy ja tiimiä voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää entistä monipuolisemmin. Keväällä kouluttauduttiin InDesignin pariin ja syksyn ensimmäisen koulutuksen teemana on sisältö- ja digimarkkinointi.

Mitä vuodesta sitten jää käteen?

Yhdellä sanalla kuvattuna vuosi on ollut opettavainen. Kun tammikuussa aloitin päätoimittajan pestissä, olin pariin kertaan kirjoittanut Pörssikurssiin ja blogiin, mutta en esimerkiksi osannut käyttää Photoshopia tai valokuvata manuaaliasetuksilla. Nyt lokakuussa molemmat sujuvat jo kuin vettä vaan ja (ainakin toivottavasti) tämä näkyy myös Pörssin kanavissa. Näiden lisäksi päätoimittajan hommat ovat opettaneet kirjoitus-, aikataulutus-, koordinointi- ja tiimityötaitoja, monenlaisten järjestelmien käyttöä sekä maineenhallintaa ja imagon luomista viestinnän keinoin. Allekirjoittanutta päätoimittajan hommat ovat auttaneet löytämään suunnan omalle uralle ja saamaan kaksi työpaikkaa markkinointi- ja viestintäalalta. Ilman tällaista kokemusta ei olisi ollut toivoakaan päästä näihin duuneihin.

Päätoimittajan pestissä pääsee toteuttamaan omia ideoitaan ja kehittämään Pörssin viestintää eteenpäin, eivätkä mahdollisuudet rajoitu ainoastaan päätoimittajalle nimettyihin vastuualueisiin. On täysin itsestä kiinni, mitä kaikkea lähtee tekemään ja kehittämään – oli kyseessä sitten videokampanjan tekeminen fuksiryhmään, Pörssin markkinointi yrityksille tai markkinointitiimin koulutusten starttaaminen. Pörssissä markkinointia ja viestintää pääsee siis opettelemaan monessa muodossa, eikä epäonnistuminen ole yhtä vakavaa kuin tulevaisuuden työelämässä.

Päällimmäisenä vuodesta kuitenkin jäävät mieleen ihmiset ja kokemukset. Hallitustyössä pääsee mukaan moniin tapahtumiin niin osallistujana kuin järjestäjänäkin, ja näistä kaikista on jäänyt vuoden mittaan aivan uskomattomia muistoja. Hallitusporukasta on tullut kuin toinen perhe ja uusia ystäviä on löytynyt paitsi Pörssistä, myös muista ainejärjestöistä sekä Jyväskylässä että ympäri Suomen. Vaikka hallitustyö vie aikaa ja työmäärä tuntuu välillä valtavalta, näiden ihmisten ja kokemusten takia en vaihtaisi päivääkään.

-Kata

You must be logged in to post a comment