Markkinoinnin opiskelija työelämässä
Työelämä

Markkinoinnin opiskelija työelämässä

Lukiossa opolta, yliopistossa vanhemmilta kavereilta, myöhemmin työelämässä olevilta tuttavilta – aina kun kysyin mitä markkinoinnin opiskelija konkreettisesti voi tehdä työelämässä, niin vastaus oli vähintäänkin epämääräinen. ”Markkinointipäällikkö” ei vasta opiskelut aloittaneena ollut yhtään sen valaisevampi vastaus. Nyt neljän vuoden opiskelujen jälkeen alkaa kuitenkin jo hahmottua vähän paremmin, mitä vaihtoehtoja siellä työelämässä odottaa. Haluankin nyt jakaa tämän yhden tarinan niille, jotka ovat samassa tilanteessa tietoa vailla kun itse olin aiemmin.

Asiakkaiden kanssa työskentelyä

Yksi syy sille miksi halusian opiskella juuri markkinointia oli asiakkaat. Kun nyt työskentelen ratkaisukonsulttina Suomen Digimarkkinoinnilla, voin sanoa valinneeni oikein – koko työtehtäväni rakentuu asiakkaiden ympärille. Tehtäväni on kaikessa työssäni astua asiakkaan saappaisiin, ymmärtää mikä juuri hänen tilanteeseensa vaikuttaa, mitä hän tarvitsee ja miksi. Asiakkaita on moneen lähtöön ja tilanteita laidasta laitaan. Pienen pyöräkorjaamon hakukonemarkkinointi on hyvin erilaista kun valtavan konsernin. Hienointa onkin se, että pääsen näkemään yhden yrityksen sijaan kymmeniä erilaisia tapauksia ja opin jokaisesta jotain uutta.

Markkinoinnin opiskelija

Pienessä yrityksessä kaikki tähtää myyntiin

Myyntityö särähtää monella korvaan ikävästi ja mieleen pongahtaa usein ajatus puhelimella Aku Ankkaa pommittavasta lehtimyyjästä. Todellisuudessa myynti on usein jotain aivan muuta. Jokaisessa yrityksessä on myyjiä – tittelillä tai toisella – koska myynti liiketoiminnan perusta. Kun puhutaan yritysten välisestä myynnistä, jossa tarkoitus on kartoittaa asiakkaan tilanne ja ratkaista hänen ongelmansa, ollaan eri planeetalla kuin stereotypiat. Ratkaisumyynti on todella asiakaslähtöistä. Nautin suuresti kun saan syventyä ja käyttää aikaa yritykseen tutustumisessa ja onnistumisen tunne on hillitön, kun näen miten asiakkaan ongelma ratkeaa ja hakukoneoptimointi tai Google Adwords -tulokset alkavat näkyä. Suomen Digimarkkinointi myy markkinointia ja markkinointi on myynnin kanssa liitoksissa tiiviisti kuin sillit purkissa. Minun työssäni se tarkoittaa sitä, että saan olla asiakkaan matkassa pidempään, potentiaalisesta asiakasmassasta konkreettiseen asiakkuuteen.

Digimarkkinointia ja uuden opettelua

Suomen Digimarkkinointi panostaa omassa toiminnassaan sisältömarkkinointiin. Tavoitteena on siis tuottaa niin kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa, että yritykset itse tarjontaa tutkiessaan päätyvät ottamaan yhteyttä meihin. Etsin ja kontaktoin myös itse sopivan oloisia asiakkaita, mutta silloinkin markkinointi on olennaisena osana prosessia. Apuna voi olla Facebook-markkinointikampanja tai sitten kehitetään verkkosivuille sisältöä. Kaikessa saa apua työkavereilta, jotka ovat kukin erikoistuneet omaan osa-alueeseensa. Digimarkkinoinnin oppiminen on jatkuvaa kilpajuoksua, koska Google, Facebook, ja kaikki käytettävät kanavat muuttuvat jatkuvasti. Kun Google muuttaa hakualgoritmeja 7 kertaa päivässä, niin kärryillä pysyäkseen on koko ajan opiskeltava lisää. Opiskeleminen ei siis tosiaankaan pääty yliopistoon – päinvastoin – mutta yliopisto-opinnoista on ollut minulle työssäni korvaamaton hyöty!

Jos digimarkkinointi yhtään kiinnostaa, niin kannattaa käydä lukemassa aiheesta lisää Suomen Digimarkkinoinnin blogista!

Kauppatieteet markkinointi

Markkinointityön arkea

Kun itse aloin päästä kiinni siihen mitä yleisimmissä markkinoinnin työtehtävissä tehdään ja miksi, tuntui työarjen käsittäminen kuitenkin vaikealta. Jotta nyt saisit vähän paremman kuvan siitä mitä minun työni markkinoinnin parissa tarkoittaa konkreettisesti päiväjärjestyksessä, niin listasin tähän yhden työpäiväni tapahtumat.

Olipa kerran toimistopäivä:

8:00       Toimiston yhteinen aamupalaveri, käydään läpi eilisen ja tämän päivän asiat
8:15        Sähköpostien lukeminen
8:30       Uusien asiakkaiden etsintä, selvitys ja kontaktointi
11:00      Lounas
11:30      Asiakkailta on tullut tarjouspyyntöjä, soitan takaisin ja selvitän tilannetta tarkemmin
13:00     Tapaaminen asiakkaan luona, käydään läpi alkanutta markkinointi kampanjaa ja sen tuloksia
14:00     Uusien tarjousten kirjoittaminen & asiakkaan Adwords-tilin auditointi ja raportointi
15:30     Kirjojen tai blogien lukemista, uusien asioiden opiskelua ja tulevaisuuden suuntien pohdiskelua
16:15      Koneet kiinni ja kotia kohti

Jätä vastaus