Digimarkkinoijana Aasiassa
Tätä kirjoittaessani kello on 11.30 paikallista aikaa ja paikkana on Bangkok. Aamu alkoi hikijumpalla kantaen kahta 25 kilon Samsonite-laukkua Skytrain-asemalta toimistolle. Vastahakoisen crossfit-treenin syynä on huomeniltainen siirtyminen tiimin kuukausipalaveriin Rayongiin, noin 175 kilometriä Bangkokista kaakkoon. Seuraavaksi vuorossa oli pikainen keskustelu Shanghaissa asuvan kanadalaisen asiakkaan kanssa heidän verkkokauppansa edellisten AdWords- ja Facebook-kampanjoiden tuloksista. Seuraava asiakaspuhelu verkkokaupan sisällöntuotantoprojektin käynnistämisestä oli laitettu kalenteriin kello 8 Suomen aikaa. Kello on kuitenkin armollisesti vasta 6.30 Suomessa, joten laitoin Crawlerin (ohjelma joka kahlaa sivustoja linkki linkiltä läpi) tarkastamaan asiakkaan sivustoa ja samalla rupesin näpyttelemään tätä Pörssi ry:n blogipostausta.
Yllä oleva aamupäivän katsaus toivottavasti antaa jo hieman kuvaa siitä, mitä digimarkkinointitoimistossa työskenteleminen vaatii. Itse entisenä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun kasvattina ajauduin digitaalisen markkinoinnin pariin Aasiaan noin kolme vuotta sitten. Työharjoittelu, ja sittemmin vakituinen työpaikka Shanghaissa, on hiljattain vaihtunut väliaikaiseksi sijoittumiseksi Bangkokiin suomalaisomisteisen SEOSEON tiimiin, josta matkan on tarkoitus jatkua takaisin Suomeen kehittämään yrityksen Euroopan toimintoja. Pyrin tässä postauksessa kertomaan, miten tämä kaikki tapahtui, ja minkälaisista taidoista on omalla urallani ollut eniten hyötyä.
Minun tarinani – miksi digitaalinen markkinointi ja Aasia?
Minun nimeni on Joonas Jukkara ja valmistuin Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta kauppatieteiden kandidaatiksi vuonna 2012. Jatkoin vielä pitkälle maisterin opintoihin ja raapustin kasaan etäisesti gradua muistuttavan viritelmänkin. Gradun viimeistely jäi tosin kesken saatuani työtarjouksen digitaalisen markkinoinnin parista Shanghaista.
Tieni Shanghaihin alkoi kuitenkin jo vuonna 2013 CIMOn kautta tehdystä kuuden kuukauden työharjoittelusta kiinalaisomisteisessa konsulttiyrityksessä. Tämä työkeikka oli ensimmäinen kosketukseni digitaalisen markkinoinnin maailmaan ja osoittautuikin käännekohdaksi urallani. Totta puhuen en ennen lähtöä ollut kovin tietoinen harjoittelun tarkasta tehtävänkuvasta. Itselleni tuolloin pääasia oli, että pääsisin paikanpäälle ihailemaan kiinalaisen talousihmeen kukoistusta ja harjaannuttamaan kielitaitoa yliopistolla otettujen Kiinan kurssien lisäksi.
Kiinaan päästyäni selvisi, että tulisin pääasiallisesti työskentelemään hakukoneoptimoinnin, sisällöntuotannon ja sähköpostimarkkinoinnin parissa. Pääsin (tai jouduin) toteuttamaan projektia melko tyhjältä pöydältä – yrityksellä ei ollut olemassa olevaa suunnitelmaa tai selkeitä prosesseja hakukoneoptimoinnin tai markkinoinnin suhteen. Tämä kuitenkin mahdollisti sen, että sain toteuttaa itseäni vapaasti ja testata eri markkinointitaktiikoiden toimivuutta. Kansiksen opiskelijana olin aikaisemmin tähynnyt lähinnä rahoitusalalle, mutta huomasin digitaalisen markkinoinnin parissa työskentelyn yhdistävän aikaisemmat taitoni websivustojen suunnittelusta intohimooni analytiikkaan ja tilastoihin perustuvaa päätöksentekoa kohtaan.
Koto-Suomeen päästyäni ryhdyin lähettämään hakemuksia Shanghaissa avoinna oleviin tehtäviin. Ei ottanut kovin pitkään kun monikansallisten yritysten tilitoimisto- ja lakiasiainpalveluihin erikoistuneesta Dezan Shira & Associatesista otettiin yhteyttä. Hain heille alun perin konsulttitehtävään, mutta he ilmoittivat että CV:ni perusteella sopisin paremmin heidän markkinointitiimiinsä, jossa ottaisin vetovastuulleeni digitaalisten markkinointikanavien kehittämisen (verkkosivut, sähköpostimarkkinointi ja sosiaalinen media). Tämä vaikutti erinomaiselta jatkumolta työharjoittelussa saamaani kokemukseen, ja kolmen Skype-haastattelukierroksen jälkeen työtarjous napsahtikin sähköpostiini.
Suomeen verrattuna Shanghaissa työskentely oli sanalla sanoen hektistä. Kahden vuoden aikana kasvatimme digitaalisen markkinoinnin tiimin yhdestä henkilöstä (minä) kahteen kokopäiväiseen ja 1-3 harjoittelijaan. Lisäksi markkinointitiimin funktiota laajennettiin puhtaasta in-house-markkinointitoiminnasta myös asiakasprojekteja myyväksi pienoistoimistoksi. Työviikot koostuivat sähköpostimarkkinointi- ja somekampanjoiden suunnittelusta ja toteutuksesta, sisällöntuotantotiimin prosessien parantamisesta, verkkosivuston infrastruktuuriprojektien vetämisestä, asiakastyöskentelystä, rekrytoinneista sekä analytiikasta ja raportoinnista. Selviytymisen ehdoksi nopeatempoisessa maailmassa nousivat priorisointi- ja delegointitaidot. Viikon tunnit eivät aina riittäneet koko to-do-listan tyhjentämiseen, joten tärkeintä on tehdä ne asiat jotka vievät yritystä oikeasti eteenpäin. Delegointi oli itselleni aluksi kovin vaikeaa. Laajaa osaamispohjaa halusi hyödyntää tekemällä runsaasti asioita itse, ja samalla tietysti näyttää esimiehelle omaa osaamista. Lopulta tajusin, että minulle ei makseta siitä mitä osaan, vaan aikaansaaduista tuloksista.
Hektisyyden vastapainoksi Shanghai tarjosi erinomaiset etenemismahdollisuudet. Harvassa taitavat olla ne yritykset Euroopassa joissa ensimmäisen vuoden jälkeen pääsee etenemään keskijohtoon tai jotka antavat palkankorotuksen kuusi kertaa kahden vuoden sisään. Samaan hengenvetoon on tosin muistutettava, että alkupalkka ei ollut lähelläkään vastavalmistuneen suomalaisen ekonomin mediaanipalkkaa ja lomapäivä oli vuodessa vain 12.
Monet ihastuvat Shanghaihin koko iäkseen, mutta itselleni alkoi kahden vuoden jälkeen tulla koti-ikävä. Saasteet ja ihmismassat alkoivat tympiä, joten mahdollisuus hypätä SEOSEONin kelkkaan osui juuri oikeaan aikaan. Me SEOSEONilla autamme yrityksiä kasvattamaan näkyvyyttään verkossa tarjoamalla. Palveluihimme kuuluvat ovat muun muassa hakukoneoptimointi, sisältömarkkinointi ja internetmarkkinointi. Omana tehtävänäni on yrityksen laajenemisen mahdollistaminen ja uuden toimipisteen perustaminen Eurooppaan. Samalla jatkan asiakkaiden auttamista heidän markkinointi- ja sisällöntuotantotarpeissaan.
Digimarkkinoijan tärkeimmät taidot
Digitaalisen markkinoinnin osaajan tehtäväkenttä on laaja. Itse olen työssäni tuottanut niin kirjoitettua sisältöä kuin videoita, webinaareja ja podcastejakin. Tämän lisäksi olen suunnitellut ja koodannut sähköpostimarkkinointia, analysoinut ostopolkuja ja toteuttanut A/B testausta sekä vetänyt sivuston uudistuksia sekä systeemi-integraatioprojekteja. Excel on yksi parhaista kavereistani. Väitän, että moderni markkinoija onkin insinööri-designer-sisällöntuottaja-analyytikko-hybridi, jonka rooli on toimia sillanrakentajana ja tulkkina eri toimintojen välillä.
Uskon, että tulevaisuudessa erityisen kovassa huudossa työmarkkinoilla ovat ne henkilöt, jotka kykenevät hahmottamaan yritysten informaatiovirrat ja kokoamaan ne yhteen ylimmälle johdolle helposti sulatettaviksi tietopaketeiksi. Vaikka erityisesti uran alussa rekrytoinnissa saatetaan usein tuijottaa teknisten taitojen (Adobe CC, HTML+CSS, editointi, CMS yms.) riittävyyttä, niin uralla edetessä vuorovaikutustaidot nousevat tärkeämpään rooliin. Digimarkkinoija kohtaakin usein työssään tilanteita, joissa ideat on myytävä ensin organisaation sisällä. Tämä johtaa usein muutosvastarintaan – vanhoista tavoista ei haluta luopua, tai parempi tulosten mitattavuus pelottaa. Muutosjohtajalle on useissa yrityksissä paikka auki.
-Joonas Jukkara