Pörssin speksi

Haku Pörssin taiteelliseksi johtajaksi on auki. On jälleen aika luovuttaa perinteiset ohjaajan punaiset samettihousut seuraavalle Hitchcockille. Mutta mistä on kyse? Mikä ihmeen speksi ja kuinka paljon se vaatii aikaa?

Vaikka taiteellinen johtaja on yhdistyksen vaativin pesti, se on myös palkitsevin. Pääset tekemään näytelmän käytännössä alusta loppuun asti itse, jos niin haluat. Tai voit ulkoistaa kaiken tekemisen muille ja nauttia silti ikuista glooriaa. Ohjaajan roolia voi tehdä monella tapaa. Nyt mä kerron miten mä hoidin tämän prosessin vuonna 2018.

Tammikuussa 2018 alkoi projekti, joka päättyi huhtikuun lopulla Valorinteellä esitettyyn ”Pörssi halki ajan” -speksiin. Tammikuussa aikataulutettiin kevään kuviot ja aloitettiin käsikirjotusprojekti. Edellisen ohjaajan Aapo Okkolan kanssa lyötiin ontot päämme yhteen ja päätettiin että fiksua olisi kerätä käsikirjoitustiimi avustamaan kirjoitusprojektissa. Nopeasti tiimiin löytyikin kolme innostunutta taiteilijasieluista fuksia – Katri Oinonen, Ilona Nurmi ja Roni Lappalainen. Käsikirjoituksen lisäksi Roni toimi Speksin tuottajana, eli siis ohjaajan kuuluisana oikeana kätenä ja yleisenä nakkikoneena.

Yhteenlaskettuna käsikirjoitukseen meni varmasti reilusti yli sata työtuntia. Ensimmäisessä luonnoksessa puolivalmista käsikirjoitusta kertyi n. 30 sivua. Vaikka tarina pohjautuu tunnetuille historiallisille tapahtumille, uuden luominen on silti rankkaa. Erityisen rankkaa on koittaa olla hauska dialogissa, mutta samalla jättää tilaa mehukkaille omstarteille. On haastavaa koittaa saada sidottua kaikki kohtaukset ja puheenvuorot yhteiseen kokonaisuuteen. Välillä tuntuu siltä, että sitä kuuluisaa punaista lankaa ei ole edes olemassa.

Helmikuussa pistettiin näyttelijähaku käyntiin. Me saatiin produktioon mukaan Pörssin kovimmat näyttelijät, lavastajat sekä puvustajat. Jos käsikirjoitus tuntui rankalta, oikeasti työhanskat lyötiin käteen, kun näyttelijätreenit alkoivat. Oma visio ja käsikirjoitus pitää avattua jokaiselle näyttelijälle, oli se sitten rautalangasta tai ratakiskosta. Vaikka välillä harjoittelu tuntui turhalta toistolta, oli se silti parhaimpia asioita koko projektissa. Se on uskomattoman hieno fiilis, kun sun suunnittelema visio loksahtaa pala palalta kohdalleen.

Näyttelijöiden lisäksi tänä vuonna haluttiin mukaan myös tanssia ja musiikkia. Tää oli mulla se ulkoistamisen hetki, sillä kovin kummoista showta mun johdolla näistä kummastakaan ei olisi tullu. Onneksi kässäritiimistä löytyivät innokkaat Katri ja Ilona, jotka lähtivät vetämään tanssiryhmää. Tanssiporukka ei jäänyt yhden illan ihmeeksi, sillä syksyllä 2018 perustettiin Humpparit – Pörssin oma tanssikerho. Tanssin lisäksi elävästä musiikista vastasi Samu Malmelin, Olli Järvi, Teemu Hautakangas ja Oskari Mäkelä. Speksissä annettujen näyttöjen perusteella osalle pojista löytyi myös syksyllä lisää musiikillisia projekteja.

Tällä tavalla hoidin itse speksin. Sä voit hoitaa sen ihan eri tavalla. Tämän tekstin ideana oli avata speksin työmäärää tuohon pestiin hakijoille. Itselläni ei ollut mitään kokemusta käsikirjoittamisesta, ohjaamisesta tai oikeastaan mistään muustakaan. Tärkeintä on halu tehdä, kyllä ne kaikki muut asiat seuraavat perässä. Speksi ottaa paljon, mutta antaa sitäkin enemmän. Haluatko just  olla mukana ensi vuonna jatkamassa tätä uniikkia speksiperintöä ja olla viemässä tätä seuraavalle asteelle? Hakuaikaa on vielä perjantaihin 23.11. kello 20 asti.

          Jilfred Hitchcock

Teksti: Jiri Honkala

You must be logged in to post a comment