Pörssiduuneja – Customer Service Specialistina Metsä Tissuella

Keväällä 2016 pohdiskelin tulevaa kesää ja mahdollisia kesätyöpaikkoja. Molemmat vanhempani työskentelevät paperitehtaalla ja paperin valmistus on ollut läsnä lapsuudestani asti. Isäni ehdotti, että hakisin Metsä Groupille töihin. Metsä Group on 30 maassa toimiva metsäteollisuuskonserni, jonka liiketoiminta-alueita ovat puutuotteet, sellu, kartonki, pehmo- ja ruoanlaittopaperit sekä metsäpalvelut. Olin todella avoin kaikille ideoille, sillä tavoitteenani oli löytää omaa koulutusta vastaavaa työtä. Selailin Metsä Groupin sivuja ja löysinkin todella mielenkiintoisen liiketoimintayksikön, Metsä Tissuen. Metsä Tissuella valmistetaan pehmopaperia, kuten wc- ja talouspapereita sekä ruoanlaittopapereita eli muun muassa leivinpaperia. Hain Metsä Groupin nettisivujen kautta kesätöitä markkinointi- ja asiakaspalvelutehtävistä Espoosta ja Mäntästä. Olin tässä vaiheessa opiskellut kaksi vuotta markkinointia pääaineenani ja toivoin, että olisin päässyt kerryttämään taitojani käytännön työelämässä.

Muutaman päivän jälkeen hakemuksen jättämisestä puhelimeni soi. Metsä Tissuen Mäntän tehtaan asiakaspalvelun esimies soitteli ja kyseli, milloin pääsisin työhaastatteluun. Työhaastattelu pidettiin jo seuraavalla viikolla ja tieto työpaikan varmistumisesta saapui saman viikon aikana. Huhtikuussa 2016 aloitin työt Customer Service Specialistina eli käytännössä toimin asiakaspalvelijana yrityksille, jotka haluavat tilata ruoanlaittopapereita jatkojalostettavaksi omiin tarpeisiinsa.

Työni pitää sisällään paljon erilaisia toimintoja, kuten perinteistä asiakaspalvelua sähköpostitse, logistiikan suunnittelua, vientipapereiden valmistelua, asiakastietojen ylläpitoa sekä laskutusta. Kesällä 2016 pääasiallinen markkina-alueeni oli Pohjoismaat, mutta tänä kesänä olen päässyt hoitamaan ns. ”overseas”-vientiä, eli markkina-alueenani on Yhdysvallat ja Kanada. Euroopan Unionin sisällä tapahtuva vienti on huomattavasti helpompaa paperitöiden kannalta, sillä esimerkiksi kauppalaskuja ei tarvitse lähettää ensin tullille vaan laskut voidaan lähettää suoraan asiakkaalle. Euroopan sisällä ruoanlaittopapereiden vientiä hoidetaan pääasiassa rekka-autoilla suoraan tehtaalta asiakkaalle, mutta Pohjois-Amerikkaan paperit kulkevat kolme viikkoa kestävän laivamatkan valtamerilaivalla satamassa sijaitsevaan varastoon, josta asiakas saa tilata tarpeidensa mukaan paperia.

Metsä Groupin virallinen työskentelykieli on englanti, joten työ hoidetaan englanniksi myös suomalaisten kollegoiden kanssa. Olen hyvin tiiviissä yhteistyössä Yhdysvalloissa sijaitsevan toimistomme kanssa ja kirjeenvaihtoa käydään päivittäin puolin ja toisin. Haasteita aiheuttaa tietysti aikaero, sillä kollegani Andy saapuu usein töihin juuri, kun oma työpäiväni on päättymässä. Omalla tehtaalla yhteydenpito toimii loistavasti Skypen välityksellä. Päivän aikana olen yhteydessä myyntiin, logistiikkaan, taloushallintoon sekä varastolle. Myynniltä saan vastaukset hinnoitteluun ja asiakastilauksiin liittyvissä kysymyksissä, kun taas logistiikka osaa vastata parhaiten kysymyksiin papereiden kuljetuksista tehtaaltamme satamiin.

Verraten aiempiin työpaikkoihini, Metsä Tissuella annetaan todella paljon vastuuta jopa kesätyöntekijälle. Vastuullani on useiden satojen tuhansien dollareiden arvoisten papereiden kuljetus Suomesta Yhdysvaltoihin. Toisinaan vastuu voi tuntua jopa liian suurelta perehdytykseen nähden, sillä uusia asioita pitää sisäistää nopeasti ja aiemmin opittua tulee osata soveltaa tilanteen mukaan.

Metsä Tissuella tehtävienkierto toimii hyvin ja monet työpaikoista täytetäänkin sisäisesti. Työntekijöiden koulutukseen panostetaan ja työturvallisuudesta huolehditaan todella tarkasti. Toiveita ja mielipiteitä kuunnellaan ja työntekijät ovat aktiivisesti mukana kehittämässä työhyvinvointiin liittyviä asioita.

Työskentely hieman erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä on avannut silmiäni useille uusille uramahdollisuuksille. Kun keväällä 2016 aloitin työt Metsä Tissuella, en todellakaan osannut aavistaa kuinka paljon uutta voisin oppia logistiikasta, viennistä, liiketoiminnasta yleisellä tasolla sekä siitä, kuinka jokaisen työntekijän päivittäiset tehtävät vaikuttavat tehtaan sujuvaan toimintaan. SAP-toiminnanohjausjärjestelmän käytön oppiminen on varmasti ollut yksi hyödyllisimmistä taidoista, joita olen kesätyössäni saanut.

Blogiteksti on pieni pintaraapaisu työstäni, sillä iso osa asioista on salassa pidettäviä. Jos kiinnostus työtäni kohtaan heräsi, vastailen todella mielelläni kysymyksiin ja kerron, mitä kaikkia vaihtoehtoja Metsä Group voi tarjota tulevaisuudessa juuri sinulle!

-Laura Janhunen

You must be logged in to post a comment